Bildebruk, og eksempler på bildestil
Bildestil er en måte å fortelle omgivelsene dine hvem du er og hvilke underliggende egenskaper som du ønsker å kommunisere. Fordelen med å arbeide med en bildestil er at språket er nonverbalt, og assosiasjoner danner seg i betrakterens eget hode. Bilder egner seg også veldig godt på sosiale medier, om du ønsker synlighet der. Vi vet at bilder er en svært effektiv måte å formidle budskap på, men det trengs gjerne litt «knowhow» og strategisk tankegang for å lande på en riktig bildestil for akkurat deg. Jeg har erfaring fra ulike bransjer for å bygge opp bildebanker, og sammen kan vi identifisere dine behov og utforme din helt unike bildestil. Under følger noen eksempler, og noen tanker knyttet til utviklingen av de ulike bildestilene.
Kommunikasjon for destinasjon.
I arbeidet med VisitSkrim har jeg utviklet identitet fra a til å, herunder å utvikle stedets egen bildestil. Bildestilen må sees i sammenheng med den øvrige visuelle identiteten som jeg også står bak. Skrim er et lite fjellområde, som har en klar egenart i form av urørt natur som bidrar til at du som besøkende kan få unike opplevelser. Vi ønsket å understreke dette med å gå nært inn på naturen og i tillegg dyrke frem fargerikdommen som ligger i naturen. Dette har resultert i et uttrykk som viser frem mye av særegenheten til området på en attraktiv måte. Vi bruker bildene aktivt for å formidle de unike kvalitetene til destinasjonen og dette har gitt oss svært gode tilbakemeldinger og en god effekt i form av en tiltagende popularitet for området. Bildebruken varieres mellom vinterbilder og sommerbilder, avhengig av sesong.
Bygdas møteplass.
På Røykenbadet har jeg videreutviklet den eksisterende visuelle profilen, hvor bilder spiller en sentral rolle. Røykenbadet er nemlig et svært delikat badeanlegg, som også er veldrevet med flinke ansatte som bidrar til at du som besøkende opplever høy kvalitet i alle ledd. Bildene har ulike motiv som setter mennesket i fokus, samt gleden ved å være i aktivitet. Vi ønsker å inspirere flere til å komme seg opp av sofaen, og da mener vi at glede egner seg godt for å bygge ned store og små barrirer. Vi har dessuten arbeidet med å formidle at stedet er mer enn bare bad og trening, men også en sosial møteplass for både unge og de eldre. En rik bildebank fører også til at poster i sosiale medier får god synlighet.
En titt inn i fremtiden.
I Kobbervikdalen ligger selskapet Virinco som utvikler fremtidens teknologi-produkter. Selskapet er et teknologidrevet selskap, med svært høy kompetanse hos de ansatte. I samarbeid med Akrobat reklamebyrå har vi kommet frem til en bildestil som kommuniserer disse kvalitetene ved selskapet. I praksis betyr dette bilder hvor de ansattes fokus på arbeidsoppgavene kommer tydelig frem, samt en fargepalett som har assosiasjoner til kunnskap.
Kloke hoder.
Insam er et annet selskap som er kunnskapsdrevet, men i en setting hvor miljø og byutvikling er sentrale arbeidsområder. For å kommunisere dette ble valget av bildestil mer rolig og nedtonet, et slags understatement. Allikevel kommer det frem at det er kunnskap og kompetanse som leveres fra Insam. Bildestilen er utviklet i samarbeid med Akrobat designbyrå.
Hvis du vil vite mer om dette emnet, og hva som kreves for å utarbeide din egen bildestil og bygge opp din egen bildebank så kontakt meg på